اصول طراحی کاور موزیک

کاور موزیک، اولین چیزیست که یک خواننده برای معرفی موسیقی و یا آلبوم جدید خود ارائه می دهد. در نتیجه طراحی کاور موزیک در رابطه با جلب نظر مخاطبان و طرفداران است.

طراحی کاور موزیک دارای اصولیست که هر طراح باید به آن توجه کافی را داشته باشد. در ادامه برخی نکات مهم جهت طراحی کاور موسیقی به شما معرفی خواهد شد.

به طور کلی، سلیقه ی موسیقایی انسان ها نسبت به یکدیگر متفاوت است و شاید به همین خاطر باشد که سبک های مختلف موسیقی پدید آمده اند. طراحی کاور موزیک برای هر سبک موسیقی دارای تفاوت های مخصوص به خود است. زمانی می توان از مشاهده ی کاور یک قطعه یا آلبوم موسیقی لذت برد که اصول اولیه در حین طراحی رعایت شده باشند.


مقدمات طراحی کاور موزیک

برای انجام هر طراحی، باید مقدمات کار را رعایت کرد. این نکته نیز بسیار مهم است که در طراحی کاور موزیک یا هر نوع طراحی دیگر، شما به همان اندازه که برای پروژه خود وقت گذاشته اید بازخورد مورد نظر را دریافت خواهید کرد.

مهم ترین کارهایی که برای شروع طراحی کاور موزیک باید انجام داد عبارتند از:

    شناخت هنرمند و مخاطبان هدف: خود خواننده به عنوان صاحب اثر اولین کسی است که باید از طراحی کاور موزیک شما رضایت داشته باشد. در کنار آنکه باید مطابق با سلیقه ی صاحب اثر کاور را طراحی کنید، به عنوان یک گرافیست انتظار می رود تا نقاط مثبت و منفی طرح را برای خواننده شرح دهید و به نوعی او را متقاعد سازید. بعد از صاحب اثر نوبت به مخاطبان هدف یا هواداران وی می رسد که باید گروه سنی، شرایط اجتماعی، جنسیت و علایق آنها به دقت مورد بررسی قرار بگیرد تا کاور مورد نظر مطابق خواسته ی آنها شکل بگیرد. به عنوان نمونه قطعا طراحی کاور موسیقی برای هنرمندان سبک سنتی با سبک رپ کاملا متفاوت است و به همین خاطر نسبت به شناخت مخاطبان هدف توجه می شود.
    مقایسه طرح های گذشته و ایده پردازی: یکی از مهم ترین اصول مهم ایده پردازی، دیدن طرح های قبلی است. یک طراح با کمک دیدن قدرت بصری خود را به طرز شگفت آوری افزایش میدهد. همچنین از طریق مقایسه می توان ایده های نو خلق کرد تا کاور موزیک مورد نظر منحصر به فرد شود.



استفاده از تایپو گرافی مناسب

با نگاهی گذرا به انواع کاور موزیک متوجه خواهید شد که پیام و نام اصلی اثر با تایپوگرافی های مختلف بر روی طرح اصلی قرار گرفته است. توجه نسبت به انتخاب یک فونت ایده آل بسیار حائز اهمیت می باشد. نکته ضرروری که در انتخاب تایپوگرافی برای طراحی کاور موزیک باید در نظر داشته باشید، عدم استفاده از فونت های ناخوانا و متعدد بر روی طرحتان خواهد بود. یک بیننده با هر بینشی باید با اولین نگاه متن یا محتوای به کار رفته در طرح شما را تا حدی درک کند، پس نحوه ی چینش حروف باید هوشمندانه باشد.
اهمیت عکس در طراحی کاور موزیک

می توان به این نکته اشاره کرد که در بسیاری از کاور های موسیقی از تصویر خواننده استفاده می شود. نوع عکاسی و ژستی که صاحب اثر به کار می گیرد در فهم غمگین یا شاد بودن قطعه موثر است. معمولا از چهره ی شاد خواننده در کاور موزیک که برای قطعه ای غمگین ایجاد شده استفاده نمیشود. وضوح، کیفیت تصویر و عدم پیچیدگی از عناصر مهم کیفیت تصویر کاور موزیک شما می باشد.
انسجام در طراحی

رنگ، تصویر و طرح ایجاد شده در پس زمینه، عکس، فونت و تایپوگرافی متون باید به گونه ای در کنار هم قرار گیرند که در نهایت خروجی منسجم و مرتب را داشته باشند. طرح های نامرتب که اصطلاحا هر بخش برای خودش سازی جداگانه میزند، نمی تواند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند.

 


چاپ